Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Info

Mærkater på både

I uge 18 starter Erik og Jørgen med at påføre mærkater på de både der har betalt pladsleje, så sørg venligst for at I ligger på rette plads.

Der er pt. 13 bådejere der ikke har betalt havneleje - nok en god ide at få det bragt i orden, så der ikke opstår forvirring.

Overgangen til kommunalt eje, medfører automatisk opstramning på reglerne jvf. nyt kommunalt havneregulativ - vil du beholde din plads, så betal.​

Parkering på havnen

Parkering på havnearealet - moler mv. er som sådan tilladt, men vis hensyn til alle, og specielt til dem som udfører erhverv på havnen.

Der er ikke noget erhverv der har brugsret på havneområdet, ud over af og pålæsning - fiskeforretningen har to reserverede pladser i forretningens åbningstid, og Columbus har en reserveret plads ud for kølehuset, men ellers er der frit slag.

Vi skal alle være der, og derfor betegnes det som en selvfølge, at vi alle viser hensyn, og flytter omgående hvis erhverv ønsker det.

Det burde nok ikke nævnes, men tager du eks. ud at sejle kort eller på weekendtur med båden, skal din bil ikke stå på moler - pladsområde, men parkeres ved siden af skorstensfejer/blomsterforretning mod øst, hvor der er p-plads, eller ude på Vestre Havnevej.​

Kamera/video​

Nogle har prøvet uvisheden, er der noget galt under båden, noget i skruen, løst ror, eller noget andet under vandet.

Løsningen er en dykker i vandet, eller båden på land.

Hjælpen er nær, til en let fejlfinding - webmaster er i besiddelse af kamera med video, der styres på en teleskopstang, og overfører billeder/film direkte til computer - så måske let at finde en fejl fremover ?

Det er tænkt som en service til medlemmer, men da "legetøj" har en vis pris, opkræves der et symbolsk beløb ved anvendelse.​

Fender rens​

Følgende er helt for egen regning og risiko, men hvem kender ikke irritationen over beskidte fendere - ergo så køber man "Fenderrens" i dyre domme i bådforretningen, og resultatet er ikke altid tilfredsstillende.

Jeg blev så sur over det, og tænkte alternativt i forsøg - flere gamle fendere, som var under overvejelse til at blive smidt ud, blev udsat for et forsøg.

Startede med 1 fender, og gav den ovnrens på spray, lod det sidde i 20. min, og skrubbede efter med en stiv børste - nu kan mine fendere sælges i butikken igen, som værende nye. Alle fik en tur !

En klog sagde: "8 dage, så går den i opløsning" - nu har de hængt i 14 dage, og er stadig som nye :-)

Det skal atter understreges - det er for egen regning og risiko -men jeg overvejer nu at give gummibåden samme tur - TØR GODT :-)​

Hvad er det?

For at skabe opmærksomhed, lader vi billedet ligge på siden - opmærksomheden skal rettes på, at alle de mange tomme dåser i klublokalet "stinker" - så derfor laves et forsøg med, at når man som bruger, forlader lokalet, tager man sine tomme dåser med, og dropper dem i beholderen uden for toilettet.

Stativet er i indkøringsfasen, posen skal tilpasses, og der skal lås på - men begynd gerne at bruge det nu, og fremover :-)

Opdatering:

En lille sur finke skal ryge af panden - når man sidder og drikker en flok tyskerbajere, som selv er medbragt, så tag emballagen med til affald, det gælder også tomme champagneflasker etc. - Det er ikke havnevagtens opgave at rydde op efter hyggeligt samvær !

Der findes affaldsstativer på havnen, og der står en flaskecontainer, ved "Columbus" rum, lige over for fiskeforretningen !​​

OBS -Vandscooter forbudt på Kalundborg Fjord

Skulle du møde hende her på Kalundborg Fjord, og vælger du at følge efter på din egen vandscooter, overtræder I begge loven, og står til en bøde på min. 1500 kroner til hver.

Der er totalt forbud mod vandscootere på hele Kalundborg Fjord, også selv om man sejler den ud i Storebælt.

Alternativ løsning er en af havnene nord eller syd for fjorden, hvor der (red. bekendt) ikke er forbud mod vandscootere - bare aldrig slå et smut ind i fjorden.​

Mobiltelefonen er falsk tryghed

Rigtig mange sejler rundt med en falsk tryghed, når De er af den opfattelse, at mobiltelefonen er livlinen til hurtig hjælp, hvis uheldet er ude.

Det er uden tvivl godt at have en mobil med på vandet (beskyttet mod fugt) men bevæger du dig væk fra kysten - blot få sømil ud mange steder, vil du ofte opleve at der er nul signal på mobilen, og så er gode råd dyre i en evt. nødsituation!

Det kan klart anbefales at købe, som minimum, en håndholdt VHF radio (kræver certifikat - billigste VHF ca. 5 - 600 kr.)

Det er ikke ulovligt at have en VHF ombord - kun ved brug er der krav, men uden at opfordre til ulovligheder, gad jeg nok se den retsinstans der vil fængsle eller give bøde til en bruger uden certifikat, hvis han anvender VHF i nødsituation ?

Husk - Mayday (nødkald) foretages altid på kanal 16, og kan høres af andre skibe i nærheden samt kystradiostationer.​

Husk redningsvesten

Alt for mange ved ikke, at når de sejler SKAL der forefindes godkendte redningsveste ombord, der svarer i antal til de personer der i båden.

Reglerne gælder for alle typer fartøjer - lige fra kanoen til supertankeren - og bøden for mangel, overstiger langt prisen på hvad bare en vest koster !

Man kan jo så diskutere, om det er nok at vestene forefindes i båden, eller de skal bæres under sejlads - det sidste er nok mest fornuftigt, da det er for sent at tage den på, når man først ligger i baljen !​

OBS !  Fortøjninger - skader.  OBS!

Der skal lyde et lille bjæf om fortøjninger, i håb om at det kan bedres.

Alt for mange både i vores havn, har fortøjninger som er underdimensioneret til bådens størrelse, og mange fortøjninger er også i dårlig stand - her tænkes specielt på både der ligger i vandet vinteren over.

Hver gang fjorden viser tænder, oplever vi både der river sig løs - sidst skete der skader for 90.000 kr - og forsikringen slår sig i tøjeret, hvis det konstateres at løsrevne både blot har været fortøjet i "sytråd".

Mange elsker fin blå snor på 10 - 12 mm til fortøjning, men det er totalt uegnet til både større end små gummibåde, ro joller, hyttefade, mm.

Du kan godt regne med at din båd som minimum, skal have reb på tykkelsen 18 - 20 mm og opefter afhængig af bådstørrelse, og dobbeltfortøjninger er en god ide specielt i vinterhalvåret, da et forkert anbragt tov hurtigt skamfiles og brister. VENLIGST TÆNK OVER DET -så kan du spare dig selv og naboen for ærgelser :-)​

​Telefon

Ring på 30 30 24 75

​Find os​

Vestre Havneplads 7, 4400 Kalundborg

Firma

Vesthavnens Bådlaug Kalundborg